Rewitalizację płyty nagrobnej śp. Zygmunta Czarneckiego
Proboszcz parafii ksiądz Wojciech Pachciarz dziękuje Panu Burmistrzowi Jackowi Bartczakowi oraz Pani Skarbnik Wioletcie Obsadnej za merytoryczną pomoc i wsparcie przy realizacji omawianego przedsięwzięcia.
Płyta nagrobna przed rewitalizacją.
Płyta nagrobna po rewitalizacji.
Informacja o weteranie
Zygmunt Czarnecki - ur. 9 kwietnia 1884 r. w Jeziorach Małych, zm. 27 kwietnia 1939 r. w Bugaju. Polski działacz samorządowy. Urodził się jako syn ziemianina Józefa i Stanisławy z Lipskich. W 1992 r. ukończył Królewskie Gimnazjum w Ostrowie, a w latach 1902-1906 studiował prawo na uniwersytecie w Heidelbergu, Monachium, a następnie we Wrocławiu. Doktorat z prawa uzyskał w 1907 r. na Uniwersytecie Wrocławskim za pracę ,,Notstand und Notwehr", a następnie odbył praktyki rolnicze w kraju i za granicą. Zarząd nad przekazanymi mu przez ojca majątkami Bugaj i Koryta objął w 1912 r. Powołany po wybuchu I wojny światowej do pracy w niemieckiej administracji. Otrzymał nominację na starostę turkowskiego (do listopada 1918 r.). Po wybuchu powstania wielkopolskiego zgłosił się do Naczelnej Rady Ludowej i objął w czasie walk starostwo czarnkowskie (1919/1920), a następnie w latach 1920-1922 był starostą Koźmińskim. W latach 1923-1924 kierował referatem samorządowym w Ministerstwie b. Dzielnicy Pruskiej, a w 1924 r. powrócił do pracy w swoich majątkach. Do 1939 r. działał na terenie Wielkopolski w wielu instytucjach i organizacjach gospodarczych. Od 1925 r. był członkiem, a do 1939 r. wicemarszałkiem poznańskiego sejmiku wojewódzkiego. Współzałożyciel Związku Młodych Ziemian. Zasiadał we władzach Wielkopolskiego Związku Ziemian. Odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Polonia Restituta - drugim pod względem starszeństwa, polskim państwowym odznaczeniem cywilnym (po orderze Orła Białego), nadawanym za wybitne osiągnięcia na polu oświaty, nauki, kultury, sztuki, gospodarki, obronności kraju, działalności społecznej, służby państwowej oraz rozwijania dobrych stosunków z innymi krajami.
Uroczystość Matki Boskiej Szkaplerznej 2023
Uroczystość Odpustu Matki Boskiej Szkaplerznej16 lipca 2023 rok
W niedzielę, 16. lipca obchodzimy Uroczystość Odpustu Matki Boskiej Szkaplerznej w Parafii Koryta. Suma odpustowa i procesja eucharystyczna odbędzie się w kościele w Korytach o godz. 12:00. Po Mszy św. dzieci pierwszokomunijne przystępują do przyjęcia szkaplerza w obrzędzie nałożenia szkaplerza.
Tradycja karmelitańska oparta na trzynastowiecznych kronikach podaje, że św. Szymon Stock modlił się usilnie do Matki Jezusa. W odpowiedzi Maryja ukazała mu się w nocy z 15. na 16. lipca 1251 roku w otoczeniu aniołów. Wskazała na jego szkaplerz (wierzchnia część habitu) i ustanowiła go znakiem swej matczynej opieki. Uczyniła to słowami:
„ to będzie przywilejem dla ciebie i wszystkich karmelitów. Kto w nim umrze, nie zazna ognia wiecznego”.
Nabożeństwo szkaplerzne stanowi jedną z wielu dróg prowadzących do Jezusa przez Maryję. Uznając szkaplerz znakiem Maryi, Kościół Katolicki nawiązując do tradycji o wizji św. Szymona, związał go z dwiema łaskami, tak zwanymi przywilejami szkaplerznymi.
- Pierwsza- szkaplerz gwarantuje szczególną opiekę Maryi w trudnych sytuacjach i niebezpieczeństwach doczesnego życia.
- Druga- w znaku szkaplerza Maryja obiecała szczęśliwą śmierć i zachowanie od wiecznego potępienia.
Nabożeństwo szkaplerzne, tak jak każde inne nabożeństwo maryjne aprobowane przez Kościół Katolicki, ma dwa składniki. Pierwszy to łaska, której Maryja chce udzielić, a drugi to nasza współpraca z łaską. Maryja daje łaskę, my musimy podjąć dzieło współpracy z nią, to znaczy naśladować Maryję w wypełnianiu woli Bożej, nosić nieustannie Jej znak- szkaplerz lub medalik, troszczyć się o dobro wszystkich ludzi oraz odmawiać naznaczoną modlitwę.
Boże Ciało w parafii Koryta 2023
Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa
8 czerwca 2023 rok
W ostatnim dniu maja obchodziliśmy uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, zwaną potocznie „Bożym Ciałem”. Uroczystość ta ma charakter dziękczynny za ustanowienie przez Chrystusa Najświętszego Sakramentu.
Pamiątkę ustanowienia Najświętszego Sakramentu Kościół obchodzi w Wielki Czwartek. Jednak wówczas Chrystus rozpoczyna swoją mękę. Dlatego od XIII wieku Kościół obchodzi osobną uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, aby za ten dar niezwykły Chrystusowi w odpowiednio uroczysty sposób podziękować.
Ulicami miejscowości Trzebowa przeszła dziękczynna procesja z Najświętszym Sakramentem. Procesja zatrzymywała się kolejno przy czterech ołtarzach. Ołtarzy jest tyle, ilu było ewangelistów. Na każdym przystanku czytane były fragmenty z jednej Ewangelii.
Kościół głosi wiarę w realną obecność Chrystusa w Najświętszym Sakramencie, i dlatego Eucharystię — która w Kościele katolickim realizuje się jako Eucharystyczna Ofiara i jako sakrament sprawowany podczas Mszy św. — uczynił centrum kultu.
Życzenia świąteczne 2023
Życzenie Wielkanocne
Rok 2023
„
"Dlaczego szukacie żyjącego wśród umarłych? Nie ma Go tutaj! Zmartwychwstał!
"
[Łk 24,5]
Pan powstał z martwych, aby dać nam udział w swoim życiu. On żyje! Żyje w swoim Kościele!
Nic nie może być większe od Jego Życia, które pozwala nam iść naprzód.
Wszystkim Parafianom i Gościom życzę, aby odnowili swoje osobiste spotkanie z Jezusem Chrystusem, aby spotykali Go każdego dnia i szli za Nim wierząc, że On może wyprowadzić z każdej trudności, poczucia porażki czy lęku. Niech Zmartwychwstały Chrystus napełnia serca pokojem i nadzieją.
Triduum Paschalne 2023
Święte Trzy Dni Paschalne
kwiecień 2023 rok
Święte Trzy Dni Paschalne – to trwające trzy dni: od Mszy Świętej Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek wieczorem aż do wieczoru Niedzieli Zmartwychwstania – jedno wielkie Święto, będące centrum całego roku liturgicznego. Wszystkie te wyjątkowe dni stanowią nierozłączną całość i prowadzą nas – razem z Jezusem – szlakiem Jego Męki, Śmierci i Zmartwychwstania: od tajemnicy Wieczernika, poprzez ogród Getsemani, pretorium, pałac Heroda, Kalwarię – aż do pustego Grobu. W tych dniach Kościół uroczyście przeżywa największą tajemnicę zbawienia: paschę.
Słowo: „pascha” oznacza: „przejście”. Stary Testament posługuje się tym słowem na oznaczenie przejścia Izraelitów ze stanu niewoli w Egipcie, do stanu wolności i szczęścia w Ziemi Obiecanej. W tę pamiętną noc wyjścia z Egiptu, Naród Wybrany spożywał Ucztę, zwaną Ucztą Paschalną – spożywał pospiesznie, sposobiąc się do drogi. Na pamiątkę tamtej nocy, Uczta Paschalna spożywana była w Narodzie Żydowskim co roku.
Cała ta historia powtarza się w Nowym Testamencie. Pan Jezus Chrystus, w noc wyzwolenia swego Ludu, swego Kościoła, z niewoli grzechu, spożywa ze swymi uczniami Nową Ucztę Paschalną – tak zwaną Ostatnią Wieczerzę, którą uważamy za pierwszą Mszę Świętą.
WIELKI CZWARTEK
WIELKI PIĄTEK
Wielki Piątek to dzień szczególnie uroczystej adoracji Krzyża, na którym zawisło Zbawienie świata. Krzyż jest w centrum Liturgii. Przez cały dzień nie sprawuje się Mszy Świętej – Niekrwawej Ofiary Chrystusa, gdyż przeżywamy historyczne wydarzenie Męki naszego Pana, czyli Ofiary Krwawej, złożonej z wielkiej miłości Boga do człowieka. Komunii udziela się tylko w czasie Liturgii Męki Pańskiej. Chorym można zanieść Ciało Pańskie o każdej porze. Zakazuje się sprawowania Sakramentów, poza Namaszczeniem Chorych i Spowiedzią.
Na przebieg Liturgia Męki Pańskiej składają się: Liturgia Słowa, Adoracja Krzyża, Obrzęd Komunii Świętej oraz Przeniesienie Najświętszego Sakramentu do Grobu Pańskiego.
1. Liturgia Słowa.
Na początku kapłan po dojściu do ołtarza pada na twarz, jako wyraz najniższego uniżenia następuje modlitwa i czytania. Pierwsze to Izajaszowy opis Sługi Jahwe. Jest on typem i figurą Chrystusa, który niewinnie obarczył się naszym cierpieniem i dźwigał nasze boleści. Drugie czytanie ukazuje nam godność Chrystusa jako najwyższego Kapłana, podobnego nam we wszystkim oprócz grzechu, i przez swoją śmierć na zawsze pojednał nas z Ojcem i stał się wiecznym Pośrednikiem między Bogiem a ludźmi. Trzecim czytaniem jest opis męki Jezusa w redakcji świętego Jana. Zakończeniem Liturgii słowa jest modlitwa wiernych. W tym dniu jest ona bardzo rozbudowana składa się z dziesięciu wezwań oraz dopasowanych do nich modlitw mszalnych. Modlimy się do Boga w różnych intencjach, prosząc, by to zbawienie, którego Chrystus dokonał na Krzyżu, stało się udziałem wszystkich ludzi.
2. Adoracja Krzyża.
Dla chrześcijan ten znak hańby stał się znakiem zbawienia. Dlatego krzyż wnosi się w uroczystej procesji i następuje jego odsłonięcie, podczas którego Kapłan śpiewa słowa: Oto drzewo Krzyża, na którym zawisło Zbawienie świata. Następnie odbywa się adoracja poprzez ucałowanie tego świętego znaku
3. Komunia Święta.
Następnie udzielana jest komunia święta, aby ukazać nierozerwalny związek Eucharystii z ofiarą krzyża. Chrystus, który umarł za nas na krzyżu zostawił się nam pod postacią, Chleba abyśmy mieli pokarm na drodze do życia wiecznego
4. Przeniesienie Najświętszego Sakramentu do Bożego Grobu.
Na zakończenie Nabożeństwa przenosi się Najświętszy Sakrament do bocznego ołtarza – Grobu Pańskiego, w monstrancji okrytej przezroczystym welonem, na pamiątkę okrycia ciała Pańskiego całunem. Procesja odbywa się przy śpiewie „Odszedł Pasterz nasz, co ukochał lud…”
Od zakończenia Liturgii Męki Pańskiej aż do Wigilii Paschalnej – przed Krzyżem należy klękać! Adoracja Najświętszego Sakramentu w Grobie Pańskim trwa do późnych godzin wieczornych.
Przez cały dzień należy zachowywać post ilościowy i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. Ofiary zbierane w tym dniu do skarbony przeznaczone są na utrzymanie Grobu Pańskiego w Jerozolimie.
WIELKA SOBOTA
Nie ma Mszy Świętej z formularza Wielkiej Soboty. Zaleca się zachowanie postu, a przynajmniej wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych przez cały dzień – do Wigilii Paschalnej. Od rana trwa adoracja Najświętszego Sakramentu w Grobie Pańskim. Przez cały dzień odbywa się także poświęcenie pokarmów na stół wielkanocny, jednak nie może ono zakłócać adoracji i atmosfery skupienia po śmierci Jezusa. Jest to bowiem dzień wielkiej ciszy i modlitwy…
NIEDZIELA ZMARTWYCHWSTANIA
Jej obchód rozpoczyna się Liturgią Wigilii Paschalnej, w sobotę, w późniejszych godzinach wieczornych. Liturgii tej nie należy rozumieć jako momentu zakończenia Wielkiej Soboty, ale jako liturgię sprawowaną w Noc Zmartwychwstania. Przed jej rozpoczęciem kończy się adorację przy Grobie. Na przebieg Wigilii Paschalnej składa się: Liturgia Światła, Liturgia Słowa, Liturgia Chrzcielna i Liturgia Eucharystyczna.
1. Liturgia Światła
Liturgię Wigilii Paschalnej rozpoczyna się przed drzwiami kościoła, gdzie Kaplan poświęca ogień, następnie od niego zapala Paschał, świecę będącą symbolem Chrystusa Zmartwychwstałego. Na Paschale znajdują się charakterystyczne symbole: krzyż, pięć ziaren kadzidła (pięć ran Chrystusa), pierwsza i ostania litera alfabetu greckiego (Alfa i Omega Chrystus jest wieczny) i bieżący rok ( Chrystus jest teraz). Potem Kapłan wnosi zapalony Paschał do kościoła, trzykrotnie śpiewając: Światło Chrystusa, na co wierni odpowiadają za każdym razem: Bogu niech będą dzięki i zapalają od Paschału swoje świece, przekazując światło sobie nawzajem. Po dojściu do ołtarza zapala się w kościele wszystkie światła i kapłan śpiewa najpiękniejszy hymn kościelny który nazywa się Orędzie Paschalne (Exultet).
2. Liturgia Słowa
Podczas sprawowania Liturgii Słowa czytane są fragmenty Pisma Świętego opisujących historię zbawienia od Stworzenia świata, poprzez ofiarę Abrahama, ucieczkę z Egiptu, proroków aż do Zmartwychwstania Pana Jezusa. Po ostatnim czytaniu ze Starego Testamentu, podczas śpiewu "Chwała na wysokości" w kościele biją wszystkie dzwony i zapalane są świece na ołtarzu. Ewangelię poprzedza uroczyste "ALLELUJA" które w liturgii nie było używane od Środy Popielcowej.
3. Liturgia Chrzcielna
Na początku wzywamy wstawiennictwa naszych świętych patronów śpiewając Litanię do Wszystkich Świętych. Poświęcona jest woda chrzcielna w której Kapłan zanurza paschał. Trzymając w rękach zapalone Świece, odnawiamy swoje przyrzeczenia chrzcielne. Kapłan kropi wiernych wodą chrzcielną aby w ten sposób przypomnieć nam naszą paschę chrześcijanina.
4. Liturgia Eucharystyczna
Ostatnim elementem Wigilii Paschalnej jest liturgia eucharystyczna. Jest ona już sprawowana w radości paschalnej. Uobecnia ona jego Ofiarę złożoną za zbawienie świata. Pełni radości dziękujmy Bogu Ojcu za dar zmartwychwstania Chrystusa i nasz w nim udział przez chrzest i Eucharystię.
Liturgię Wigilii Paschalnej wieńczy procesja rezurekcyjna, podczas której obwieszcza się światu radość z powstania z martwych Jezusa Chrystusa. W procesji niesie się Najświętszy Sakrament w monstrancji, zapalony paschał, oraz figurę Chrystusa Zmartwychwstałego.
W sam dzień Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego odbywają się uroczyste Msze Święte, według tekstów dotyczących tej tajemnicy. Msza Święta wieczorna w Niedzielę Zmartwychwstania kończy Święte Triduum Paschalne.